1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

[Webhosting / Webhotell] - De beste og de verste?

En tråd i 'Generell Diskusjon' startet av bareblogg, 10 Jan 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Vi bruker mye tid på bloggen, og da synes jeg at kvaliteten på hostselskapet er viktig.

Hvem vet vi leverer bra kvalitet, og hvem vet vi sliter med å levere varene?
  2. Avlogget

Jonas Philipe Svendsen Blogger

Har brukt enn del forskjellig nå men dårligst syntes Jeg Adata.no var fordi de brukte så lang tid på kundeservicen og det var ganske tungvindt.
    Men beste one.com & Domeneshop.no helt klart. greier ikke bestemme hvem går til topps men begge er knall!
  3. Avlogget

Nettgründer Moderator

Først vil jeg si att jeg ikke har erfaringer med one.com selv men etter å ha sett hva erfarne folk på webforumet sier så holder det for meg. Jeg limer inn et sitat fra det nevnte forum:

Så ganske enkelt, har du ambisjoner med bloggen/nettsiden din bør du legge deg dette sitatet i minne.
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

Nettopp,

For meg er kostnad et underordnet tema.

Det hjelper lite at det er billig, hvis kvaliteten og supporten er crap.

Infoen som Nettgrunder gir er noe jeg legger på harddisken min til neste gang jeg skal flytte mine hjemmesider/forum - Bra!
  5. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

"Billighoster" holder egentlig for de aller, aller fleste som kun skal starte seg en blogg, uten at de heter Jeremy Shomaker eller John Chow.
    Det er likevel forskjell på billighoster og craphoster, noe som nettgrunder poengterer godt i sitt innlegg.
  6. Avlogget

bareblogg Grûnder

Min erfaring er at Domeneshop er;

- ok load på serverne (egen erfaring - ikke vitenskaplig)
    - ok til bra support
    - ok priser

Det som jeg ser som et lite minus er at de ikke har cPanel.
  7. Avlogget

bareblogg Grûnder

Har satt opp et review system her på BB, som dere forhåpentligvis kan dra nytte av -> Hosting & Domener

Har dere egen erfaringer så er dere mer enn velkomne til å legge inn en review selv;)
  8. Avlogget

Bringly Sponsor

Vi kan si det slik at jeg misliker One.com såpass mye at jeg gir gratis webhotell til fotoklubben jeg er medlem av. Dette i sammenheng med at jeg også har arbeidet noen måneder med å lage en ny nettside for klubben.

Men ellers har jeg hatt god erfaring med MDDhosting.com og Hawkhost.com. Spesielt med Hawkhost. (15k harddisker i RAID10, Litespeed, doble prosessorer, 12 GB minne, og bruker CloudLinux.) De er riktignok noe dyrere enn f.eks. Hostgator, men de har stabile servere som kan ta en støyt hvis man skulle få en topp i trafikken. Samtidig som CloudLinux hindrer kontoer i å bruke hele kapasiteten til serveren.
  9. Avlogget

bareblogg Grûnder

Når synes dere det er nødvendig å vurdere VPS eller dedikert? Eller for å si det på en annen måte, hvor stor trafikk tåler en normal shared host før den kneler?
  10. Avlogget

Bringly Sponsor

Når? Vel, når leverandøren din sier at du bruker for mye ressurser. (Den enkle måten.)

Ellers vil det variere veldig mye etter hvilket script man bruker, hvor mange nettsider det er på serveren, I/O på serveren, osv. I tillegg kommer det også an på om man cacher, og i hvor stor grad man eventuelt gjør det. Hvis man cacher for eksempel en WP-blogg kan man ha ganske mange samtidige besøkende, og hvis man ikke gjør det har jeg sett nettsider som har noen få titalls samtidige besøkende hvor nettsiden har blitt svært treg.

Nå har stadig flere leverandører begynnt å bruke CloudLinux som OS (en variant av CentOS som kan begrense enkeltstående kontoer slik at de ikke bruker alle ressursene), og dermed vil en overbelastning av én side nødvendigvis føre til at alle sidene på serveren blir trege.

Nå er det ofte slik at det ofte er fora som er de mest databasekrevende nettsidene, og for disse kan man hos de beste leverandørene ha opp til 100-150 samtidige besøkende uten noen større problemer. Med såpass mange brukere bør man vurdere å gå på en vps eller en hybridserver. (En hybridserver er som oftest en VPS med en dedikert kjerne (eller flere alt etter hvor mye man betaler).)

Håper dette gir en liten pekepinne i hvor vanskelig det kan være å vite når man må skifte.
  11. Avlogget

bareblogg Grûnder

Takk for svar Bringly. Tror ikke det er fare for å sprenge kapasiteten på BB (enda)... Om et år kanskje...Har allerede sjekket VPS, som jeg tror er den mest aktuelle løsningen for meg. En VPS med vedlikeholdsavtale hadde vært noe.
  12. Avlogget

Bringly Sponsor

Hvis du vil sjekke ut noen aktuelle vps-leverandører så kan jeg anbefale EuroVPS.com eller Futurehosting.com. Begge har har managed support for vps i tillegg til at de ikke er så veldig dyre. (I tillegg har begge servere i Europa. EuroVPS i Nederland, og Futurehosting i Storbritannia.
  13. Avlogget

bareblogg Grûnder

Flott, takk for råd.

En annen ting, du kunne ikke tenkte deg å lagt inn en review eller to all den tid du har bra med kunnskap om emnet -> Hosting & Domener

Har du lagt inn nettsidene dine her -> Lenker
  14. Avlogget

Bringly Sponsor

WHPrat har du allerede lagt inn, og TVF vil jeg fortsatt vente litt med. (Har ikke så veldig mye tid til dette akkurat nå ettersom jeg bruker all tid til utviklingen av et nytt prosjekt.)
  15. Avlogget

Dre_C n00b

Billighoster er vel og bra så lenge en ikke har særlig med trafikk. Hvis en har en side med mål om å få en del besøkende så hadde jeg først som sist valgt en host som takler dette. Mye bedre å gjøre det på horhånd, i stedet for å måtte bytte host etter at siden din har krasjet på grunn av for mange besøkende.
  16. Avlogget

bareblogg Grûnder

Jeg vurderer seriøst Managed VPS for BB. Det som holder med litt igjen er at jeg ser for meg at det blir en durabelig jobb å flytte forumet;)

Noen som har erfaring mtp. flytting av nettsted - del gjerne de erfaringene her.
  17. Avlogget

Bringly Sponsor

Det er ikke nødvendigvis så vanskelig å flytte en konto fra én server til en annen. Hvis begge bruker cPanel kan man importere en konto direkte fra WHM (admin-området for cPanel). Ellers er det heller ikke så vanskelig å flytte både databasen og filene til forumet. Last ned en backup og importer denne enten i PhpMyAdmin eller i kontrollpanelet (som oftest cPanel, men man har også DirectAdmin som er et godt alternativ), og lag en komprimert pakkefil av alle filene i html_public, last opp denne til den serveren og pakk den ut. Korriger så config-filen så denne er tilpasset den nye serverens innstillinger.
  18. Avlogget

bareblogg Grûnder

Har ikke cPanel i dag;(

Har mange db'er og mange addons på BB, som må flyttes - snakker vi Murphys Lov?
  19. Avlogget

Bringly Sponsor

Vel, for meg ser det ut som at Murphy´s lov alltid vil komme inn i bildet. Men det kan se ut som at dette visstnok bare gjelder meg. ;)

Selv vil jeg gjerne bruke den metoden jeg skrev med database/komprimert-zip på et underdomene som jeg for eksempel kaller test/beta.domene.no, slik at jeg kan forsikre meg om at alt fungerer.

Man kan jo alltids leie et admin-leverandør som AdminGeekz, men dette vil koste fra 100$. Så det kan fort bli dyrt.
  20. Avlogget

bareblogg Grûnder

Jepp Bringly,

et test subdomene er nok veien å gå.

Del denne siden