1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Tips Link til andre bloggere

En tråd i 'Tips, Guide Og Spørsmål' startet av bareblogg, 3 Jul 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Bloggtips #4 - Link til andre bloggere

En meget viktig parametre i bloggverden er linker. Vi snakker da om IBL`s og OBL`s, In Bound Links og Out Bound Links. Hele webben er bygget opp av at folk linker til hverandre.

De aller fleste har fått med seg at Google liker linker, men en annen svært viktig grunn for at du skal linke til andre er for å bli lagt merke til selv, spesielt når du her helt fersk.

En glimrende måte å bruke linkene på er at du skriver et innlegg som bygger på poengene til den du linker inn til. En annen god måte er at du skrivet et innlegg som er 180 grader av det som er poenget til den du linker til.

Ved å bruke lenkene på en smart måte oppnår du følgende;

- Får nye (blogg)venner
    - Du er med på å skape added value til den du linker til
    - Positiv SEO effekt.

Skriv gjerne et helt innlegg der du tar for deg blogger som du respekterer, og link inn til dem. Det er en god start!
  2. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Tips: _Ikke_ link til blogger, men link til blogginnlegg. Mange blogger har trackbacks aktivert og da vil du i tillegg til at bloggeier legger merke til deg også få en trackback under innlegget du linker til, slik at leserne på den bloggen også legger merke til deg.
    Har ingen SEO effekt, da 99,99% av trackbacks er nofollow, men kan få litt mere aktivitet på egen blogg.

Lite tillegg: Blogger som velger å ikke godkjenne trackbacks eller ikke gidder å ta seg tid til å aktivere trackbacks har jeg ikke så mye til overs for.
    Er vanlig høflighet å vise en trackback hvis noen linker til ditt innlegg.
  3. Avlogget

Ayianapa Blogger

Enig med dere begge. Trackbacks bør være på sin plass når man får en link, men på noen themes (blant annet noen av de jeg bruker), så vil ikke trackbacken komme opp selv ved godkjennelse. Så da ser det litt dumt ut når jeg ikke får gjort den tjenesten tilbake.

Selv er jeg alt for kynisk til å gi bort linker i hytt og gevær, men om noen har skrevet et (veldig) relevant innlegg eller har noe å tilby i retur, så sier jeg ikke nei til å linke for å være hyggelig.:)
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

Del denne siden