1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Hvorfor unike brukere er et dårlig måltall

En tråd i 'Bli Sett På Internett' startet av Krister Ross Evensen, 1 Sep 2012.

1. Avlogget

Krister Ross Evensen n00b

Det er veldig mange byråer og selskaper og verktøy som opererer med et nøkkeltall som unike brukere.
    Til og med TNS Gallup bruker unike brukere som et nøkkeltall for måling.

### Merke mine ord. Unike brukere, er udugelig som nøkkeltall. ###

Hvorfor det?
    Jo, fordi det er helt umulig å måle personer med mindre man måler med personidentifisering, hvilket ikke er lov med GA (Google Analytics).
    Det som måles, er egentlig nettlesere.

Så hvordan fungerer egentlig denne målingen? Jo, hver dag er vi i kontakt med internett på mange plattformer og kanaler.
    Vi bruker telefon, hjemme pc, jobb pc, ipad, og besøker mest sannsynlig mange av de samme nettsidene. Dermed er vi (etter dette eksemplet) 4 unike brukere, fordi det er 4 forskjellige nettleser.

Besøker vi en nettside med Opera, Chrome, IE, FF og Safari så er vi plutselig 5 unike besøkende.

Så det er ikke uten grunn at byråer ønsker å bruke unike brukere, nettopp av den grunn at desto lenger tidsperiode man velger, desto større tall blir det. Finn rapporterte om 22 millioner unike brukere på sitt nettsted, men det er i realiteten 22 millioner nettleser sessions som har vært på nettstedet.

Derimot, hvis man på død og liv bruke unike brukere som et måltall, må det være på en veeeldig kort tidsperiode. Min anbefaling er timer innenfor en dag, ikke noe mer enn det. Stor sannsynlighet for at unike brukere tallet blir ødelagt på 24 timer +.

For å kaste inn anbefaling av et annet måltall, så er Besøk, et veldig godt tall. Det er vanskelig å manipulere, og den rapporterer det den faktisk rapporterer, nemlig et besøk.
  2. Avlogget

bareblogg Grûnder

Dette er sant, men bruker man IP basert kriterier så har man ihvertfall begrenset skaden litt.
  3. Avlogget

Jo, litt men da måler man IP adresser og fortsatt ikke personer. Bruker man mobil, kan man i løpet av 1 besøk ha registrert mange IP adresser, om man går gjennom flere sendere for eks, dvs forflytter seg gjennom bil, eller tog eller liknende.
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

...eller at man bruker pageviews som et kriterier. Det er det mange annonserer går etter eller?
  5. Avlogget

Ja, men det er et annet måltall. Sidevisninger er bedre for måling når det kommer til annonsevisning osv. Er riktignok forbanna vanskelig jobb å øke antall sidevisninger per besøk, uten at det går på bekostning av noe annet.
  6. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Man kan kalle det hva man vil. Det blir bare begrepsdiskutering.
    Kall det gjerne Unike hestehover. Hensikten er at man skal ha en standard å forholde seg til når man oppgir tall til f.eks. annonsører etc.
  7. Avlogget

Standarden med unike brukere er bra for byråene, dårlig for kunden siden tallet er så lite korrekt.
  8. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Lite korrekt i forhold til hva?
    Alle som jobber innen markedsføring og annonsering vet at sjargonger i besøkstall ikke er 100%, men likevel greit å forholde seg til en standard som det er enkelt for alle å skjønne.
    Hos de fleste får man også oppgitt både unike, sidevisninger og antall hosts om man spør, så det er ikke slik at alle bruker GA 100% ukritisk.
  9. Avlogget

Målingen er lite korrekt, som nevnt i mitt første innlegg. Over desto lengre tidsperiode, desto mer ukorrekt.
    Webanalyse handler om det som er korrekte tall, statistisk signifikans osv. Selv om det er "vedtatt" i markedsføringsbransjen at man bruker unike brukere, så er ikke det for webanalysens skyld, det er for inntekten til byrået.

Altså, hvis en kunde trenger mye SEM for å få synlighet kjapt, så er ikke byåret som eventuelt selger annonsene og kampanjene interessert i at kunden får mer organisk synlighet, ettersom dette er da "bad business".
    Rapportering på besøk, gir korrekte tall, sidevisninger gir stort sett korrekte tall, men tallet man kan få til å bli relativt stort over tid er da unike brukere. Flere ganger jeg har sittet på andre siden av bordet for byårene og lagt frem analyse som forteller kunden at de "20 millioner" brukerne byåret rapporterer, konverter 0.001% til en verdi, selv om CTR på selve annonseringen har vært 30-40%.

Bruker man GA, burde man definitivt være kritisk til de data som blir produsert, samt hva dine data brukes til.
    For korrekt data, trenger man stort sett et lisensiert verktøy.
  10. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Ser ikke helt hensikten med å blande trafikk fra SEM og organisk her?
    Selvsagt får man ikke lakkert bilen gratis om man bestiller dekkskifte hos den lokale bilsjappa.

Ang. CTR og konvertering som du nevner over er det mange byråer som kan gi gode besøkstall, men de færreste vet å målrette de besøkende slik at det gir en bra konvertering.
    Det har lite med hvordan man måler trafikken. Mer med kompetansen til de som kjøper den (evt. skaffer den på andre vis).

Sånn ellers tror jeg vi snakker litt rundt hverandre, og er i prinsippet enig.
    Rapportering av besøkstall er i dag unøyaktig, særlig om man bruker gratisverktøy (det er en grunn til at de faktisk er gratis).
    Dette har med teknologi å gjøre, ikke begrepsforumeleringer.
  11. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Unike brukere måles per unike IP-numre til nettverk. Brukes alle nettverkene på samme nettverket, så registreres kun 1 unik besøk per bruker. Men er det flere som deler på et nettverk, så måles alle som 1 unikt besøk.
  12. Avlogget

Ifølge IFABC Global Web Standard, så måles en unik bruker (UU) gjennom "An IP address plus a further identifier", som regel er nettleser.
  13. Avlogget

bareblogg Grûnder

14. Avlogget

Som regel brukes nettleseren, altså user agent. Men da jeg var på Google Analytics Partner Summit i California forrige uke så presenterte GA det de kaller for Universal Analytics, pluss myyye mer riktignok, som fokuserte på brukere istedet for besøk. Men uansett så er det login med unik id per bruker som egentlig er eneste måte å ha korrekt antall unike brukere.
  15. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Det er vel også en påstand som kan takes med en klype salt, og som forutsetter at det ikke finnes en eneste duplexkonto av noe slag på enhver innlogging i systemet, som f.eks. facebook.
    Som sagt over dreier vel denne diskusjonen i sin helhet om begrepsformuleringer og det blir for meg litt for lite intressant, men morsomt er det jo selvsagt for de som interesserer seg også for slikt.
  16. Avlogget

Jeg vil nok heller si at Facebook er relativt åpen. Jeg tenker hovedsaklig på systemer som nettbank, kundesider hos bedrifter. Det er på de områdene man kan sikre seg at unike brukere faktisk er unike brukere. Og ja, det er helt rett i at kun innlogging i seg selv ikke er nok. Så igjen, så er ikke tallet "unike brukere" noe særlig godt tall.
  17. Avlogget

Unike besøk er mye bedre å måle enn sidevisninger.
  18. Avlogget

Hvis du ønsker å hevde det, så er det greit nok. Men bygg gjerne oppom med tilhørende argumenter. Jeg er helt enig at unike brukere er viktig når man måler nettbank for eks. Men ikke så godt måltall når man fokuserer på engasjement for eks. Måltall er helt på bakgrunn av hvilke behov et nettsted har.
    Generelt, er unike brukere umulig å måle, og henviser som oftest på nettlesere og ikke personer.
  19. Avlogget

Jeg regner med at folk bare bruker en eller to nettlesere til å sjekke blogger med, eller iPaden en dag og datamaskinen en annen dag. Da blir det to forskjellige nettlesere, men kun et unikt besøk målt per dag. Jeg synes unike besøk er helt greit å måle.
  20. Avlogget

Regne med kan du ikke. Analysen vil fortelle fakta, istedet for synsing. Når det gjelder bruk av forskjellige enheter, så har vi sett gjennom analyse og brukerundersøkelser av folk bruker mellom 2-3 enheter per dag. Man besøker ofte de samme nettstedene via jobb pc, hjemme pc og mobil.
    I Norge er det et ekstra fenomen, nettbrett, som ikke er så tilstede i andre skandinaviske land, men vi ser trendene komme der også.

Eksempel: Finn.no rapporterer med 26 millioner unike brukere i Norge, når vi nå er ... hva 5 mill i Norge? toppen?

Tallet vil over tid være veldig dårlig, ettersom cookies slettes, man bruker flere enheter osv. Så for å kunne se på unike brukere, ville iallefall ikke jeg brukt noe annet enn toppen 1 dag i tidsperiode.

Del denne siden