1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Tips Hvordan lager man en god 404 side?

En tråd i 'Tips, Guide Og Spørsmål' startet av bareblogg, 26 Mar 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Før eller senere vil leserne dine støte på en 404 side, som står for at siden de ønsker ikke finnes lenger.

Det kan være mange grunner til at en de havner på en 404 side, som for eksempel at det er foretatt linkendringer på nettstedet, eller at det er tastet inn feil adresse osv.

En 404 side skal formidle at det de leter etter ikke lenger finnes på en kort og presis måte, MEN den skal også stimulere leserne til å bli videre på nettstedet.

Etter min mening er minimumskravet for en 404 side følgende;

1. Kort og grei forklaring på at siden ikke lenger eksisterer.

2. Uten reklame og andre støyende momenter.

3. Ha mulighet til å søke i arkiv, sitemap og/eller via en søkmotor.

Under ser dere en 404 som er lite informativ. Slik bør vi unngå å designe en 404.

Artig, javisst - Informativ, nei!

2. Avlogget

Nettgründer Moderator

3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ja nettopp. Det er jo en måte gjøre det på.

Poenget med hans "404side" er å drive den videre rundt i et kontrollert system - ikke dumt.
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

Når jeg tenker på det, er min egen bånn kjiip - men den gjør den skal:)

-> Shit - 404
  5. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Siden har hatt rundt 1000 treff siden jeg opprettet den for noen måneder siden, så det er absolutt viktig å få med seg "error trafikken".
    En må heller ikke glemme at det finnes andre errormeldinger enn 404, så det er også viktig å legge til de mest "aktive" errormeldingene i .htaccess hvis man redirecter dem til en slik samleside.
    En litt annen måte å gjøre det på er jo å redirecte til en såkalt squeezpage, noe som mest sannsynlig bærer mere frukter enn en slik samleside, ihvertfall om du kjører et aktivt nyhetsbrev.

Del denne siden