1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Har du kjøpt et priv.no?

En tråd i 'Pauserommet' startet av Bringly, 17 Jun 2011.

1. Avlogget

Bringly Sponsor

Er noen andre som har kjøpt et priv.no-domene?

Jeg fikk sikret meg etternavnet mitt (brandtzag.priv.no). Ganske greit for privat e-post.
  2. Avlogget

bareblogg Grûnder

Jeg har tenkt litt på dette, men har kommet frem til at .priv blir for kronglete vs kun .no. Av den grunn gidder jeg ikke å skaffe meg et.
  3. Avlogget

Bringly Sponsor

Jeg er mer slik som "hvorfor ikke?" :)
  4. Avlogget

Nettgründer Moderator

Opprettet ENK tidligere i vinter og har da mulighet til å skaffe meg .no domener så jeg har ikke brydd meg om priv.no i det hele tatt. Ser noen spekulerer i SEO effekten men jeg tror den er ikke så veldig stor....
  5. Avlogget

bareblogg Grûnder

Interessant [MENTION=14]Nettgründer[/MENTION]. Hva er det den diskusjonen går ut på? Man skulle jo ha trodd at SEO effekten bli mindre da .priv ikke er et TLD og ettersom jeg forstår så liker Google TLD

TLD? Sjekk ut linken ->List of Internet top-level domains - Wikipedia, the free encyclopedia
  6. Avlogget

Nettgründer Moderator

Diskusjonen går vel på dette med nøkkelord i domenet, eksempelvis hvor godt kan bil.priv.no eller lignende ranke?
  7. Avlogget

bareblogg Grûnder

Jepp, nettopp.

Det var en slik tanke jeg også hadde.

I prinsippet snakker vi et subdomene.

Blir spennende å se om det kommer til å ha noen effekt.
  8. Avlogget

Bringly Sponsor

Nå vil jeg bare bruke domenet for e-post, og kommer nok aldri til å opprette noen nettside. Jeg tenker slik at det er greit å ha en privat adresse som tydeliggjør at adressen er min private. fornavn@etternavn.priv.no.
  9. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Hvorfor ikke bare kontakte Brantzæg opptikk og hør med dem om du får sette opp en DNS på fornavn@etternavn.no ?
  10. Avlogget

Bringly Sponsor

Det måtte i så tilfelle være Brandtzæg Opptikk. ;-) Det vil de nok ikke godta ettersom domenet brukes til foretaket deres. Tror nok ikke noen foretak ville godtatt e-postadresser som ikke har tilknytning til foretaket.
  11. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Nopes det er Brandtzæg som eier brandtzag.no og de kan sette opp så mange e-postadresser og subdomener som de bare ønsker og rdirekte disse dit de ønsker uten at dette får noen innvirkning på deres domener ellers. Selvsagt....det kan jo være at de frykter at du sal misbruke e-posten i deres navn, men det ser jeg egentlig som lite trolig.
    Uansett....hvis de mener du skal missbruke det kan de jo uansett klage deg inn til domeneklagenemnda, selv om det er et priv.no du har.
  12. Avlogget

Bringly Sponsor

Brandtzæg Optikk er et foretak, og det er dette foretaket som eier domenet. Hvis man besøker domenet brandtzag.no kommer det også tydelig frem at siden fremmer et foretak. Det er dette som ville vært et potensielt problem for de. En e-postadresse for dette domenet vil oppfattes som representativt for foretaket.

I tilfelle en påstand om misbruk i forhold til priv.no-varianten, ville de nok ikke kommet så langt hos domeneklagenemda ettersom priv.no ikke er relatert til foretaket deres, og de har heller ingen større rett til å bruke priv.no-utgaven av domenet fordi etternavnet er ikke varemerkebeskyttet. (Det vil heller ikke være mulig å merkevarebeskytte etternavnet.)
  13. Avlogget

Sukkerspinnet Moderator

Hva er egentlig poenget med å skaffe seg en priv.no?
  14. Avlogget

Bringly Sponsor

Vel, jeg vil bruke det som en privat e-postadresse. Mer enn det kommer det mest sannsynligvis ikke til å bli.

Men det er sannsynligvis en del personer som ikke har foretak som kan tenke seg å opprette domener for sin egen nettside.
  15. Avlogget

Sukkerspinnet Moderator

Var det bare jeg som synes systemet virket litt bakvendt? At man ikke kan registrere seg direkte på siden, men "her er en liste, undersøk hvem som er billigst".. Nei, dette gidder jeg ikke! :p
    Jeg er forresten godt fornøyd med min student.uib.no-mail, jobbmail, gmail og hotmail (og en på domenet mitt?).

Synes ikke det ser så kult ut med priv.no, heller. Men det er kanskje bare meg.
  16. Avlogget

Bringly Sponsor

Nå finnes det flere land som bruker denne typen domener, og et av de Storbritannia. (co.uk, org.uk, osv.) Men dette med hvor kult det vil se ut kommer til å endres med tiden. En fordel med den norske løsningen for utdeling av domener (man må nå ha enten et personnummer eller org.nummer) gir en sikkerhet i forhold til hvem som står bak domenet. Noe som nok gir færre muligheter for lureri fra norske domener.
  17. Avlogget

bareblogg Grûnder

Synes [MENTION=107]Sukkerspinnet[/MENTION] egentlig gir et meget godt bilde av situasjonen...er helt enig, det ser litt lame ut med .priv.no domene.
  18. Avlogget

Ayianapa Blogger

Mulig det ser lame ut, men når "Kredittkort dot priv dot no", "kontaktlinser dot priv dot no" og liknende domener blir ledig, og denne TLD-en blir etter all sannsynlighet nasjonalt anerkjent, så åpner det for en del gode tilbud... just sayin.

Mange angrer nok på at de ikke helt så verdien i domenehandel så fort det gikk an for privatkunder å kjøpe TLD's for... 20 år siden? ;)
  19. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ja den ser jeg - godt poeng.
  20. Avlogget

Jacob Blogger

Jeg har ikke satt meg inn i dette, men hvis priv.no -domene skal være tilgjengelige for de som IKKE driver næringsvirksomhet, kan det da være noen restriksjoner mht kommersiell bruk?

Del denne siden