1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Tips Gi en eller flere av leserne dine oppmerksomhet

En tråd i 'Tips, Guide Og Spørsmål' startet av bareblogg, 4 Jul 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Bloggtips #8 - Gi en eller flere av leserne dine oppmerksomhet

Dette bloggtipset blir brukt svært mye her på BareBlogg.no. Nemlig å kreditere andre bloggere for arbeidet de gjør.

Det er jo slik at alle mennesker liker å bli sett. Med denne kunnskapen skal du gi noe igjen til dine lesere. Ved å gi litt ekstra oppmerksomhet til en eller flere av dine lesere sender du ut kraftige signaler om at ditt nettverk betyr noe.

Her på BareBlogg.no f.eks. bruker jeg Twitter og Facebook aktivt til å kreditere andre bloggere og deres artikler, men det finnes mange flere metoder å gjøre det på.

Her er et par eksempler;

- Du kan f.eks. skrive et innlegg om en av gjestene dine
    - Du kan ha "Månedens leser"
    - Lage konkurranser
    - Promotere en annens bloggpost
    - Du kan skrive et innlegg om en av leserens blogg

Spør deg selv; Hva kan du gjøre for å gi en litt ekstra oppmerksomhet til dine lesere?
  2. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Jeg har ingen som leser bloggen min hver dag eller nesten hver dag. Bare enn gang i uka eller annenhver uke. Måtte blitt en som leste bloggen min hver eneste dag hvis jeg skulle skrevet om månedens leser.
    Og jeg tror ikke det blir så spennende å lese om en som leser bloggen. Hva bloggen handler om i hverdagen min vil muligens bli mer spennende å lese. Men nå har jeg åpnet for anonyme kommentarer, som kan brukes til å gi en ekstra oppmerksomhet.
  3. Avlogget

Carina Josefine Kjendisblogger

Dette burde de aller fleste bli flinkere til.

Jeg har konkurranser når jeg har premier til det. Det burde jeg ha igjen snart, det begynner å bli en stund siden.
    Jeg skriver alltid litt om bloggene jeg legger til i blogglisten min, når jeg legger dem til, og jeg linker til innlegg på disse bloggene når det har skjedd noe ekstra spennende der (ny valp eller kattunge for eksempel)., eller de skriver om noe relatert til hva jeg skriver om.
    Hvis de skaffer seg facebookside til bloggen, prøver jeg å linke til den fra min facebookside. En gang i mellom deler jeg en bloggpost eller et bilde fra andre der også.

Jeg kunne helt klart bli flinkere, for det er mye i "dyreblogg-verden" som absolutt er verdt å promotere!

Månedens leser vil jeg ikke ha. Det er ett bevisst valg. Fjernet et valg på en plugin som kunne kåre hvem som var best til å kommentere. Noen er så flinke til å sende meg bilder og epost, mens andre bruker kommentarfeltet. Noen linker oftere enn andre tilbake til bloggen min. Noen er veldig aktive på facebooksiden min, men ikke i kommentarfeltet, mens noen av de leserne som jeg kjenner utenfor bloggverden, gjerne ringer og sender sms med tilbakemeldinger på bloggpostene. Det hadde vært kul umulig å skulle kåre hvem som var min mest verdifulle leser.
  4. Avlogget

Med tanke på at jeg ikke har så mange lesere, ikke har premier å dele ut og ikke kan selge reklame, så kommer jeg ikke til å ha konkurranser på bloggen min.

Og hvis jeg skulle hatt mange flere lesere, så måtte en butikk som for eksempel Jula spandert på en premie. Men det spørs om det er nok med 50 daglige lesere eller færre for å friste med konkurranse. Bloggen min er lite kjent og vil alltid være for det meste ukjent.
  5. Avlogget

bareblogg Grûnder

Dette blir litt som høna og egget, eller god gammeldags Catch22 Sindre. "Jeg kan har ikke så mange lesere, derfor ingen konkurranser", "Ingen konkurranser, få lesere". Just do it som de sier:D
    Nettgründer liker dette.
  6. Avlogget

Er greit å ikke ha konkurranser. Ville blitt en del arbeid med det, samtidig som innlegg med konkurranse som innhold ikke nødvendigvis vil gi flere lesere.
  7. Avlogget

Bringly Sponsor

Konkurranser kan absolutt være et godt alternativ, og de må ikke nødvendigvis koste så mye. Et problem med som kan dukke opp når man har konkurranser med verdifulle premier er at disse ofte vil tiltrekke seg deltakere som ikke nødvendigvis har noen annen intensjon enn å vinne premien. De vil ikke tilføre noe til bloggen, registrerer seg kun for konkurransen og etterpå ser du de aldri igjen, osv.

Min løsning har vært å lage små enkle konkurranser med premier som denne. Verdien av premien er så lav at de som kun viser interesse for premier med en høy verdi vil ikke delta, mens medlemmer/faste lesere finner premiene så sære/annerledes at de synes at premien de får er morsomme. Denne tråden handler om å gi leserne oppmerksomhet, og slik som jeg ser dette handler dette like godt om å gi andre en liten latter i hverdagen.

En enkel konkurranse som du selv også kan vinne mye på er å holde en konkurranse hvor man spør om forslag om hva du kan skrive om i et blogginnlegg. Videre kan man også være helt åpen om at premien vil være et eller annet intetsigende dingseboms som ikke vil gjøre noe nytte for seg bortsett fra at vinneren kanskje får seg en liten latter.

Her har man altså en glimrende muligheten for å få tips om hva man kan skrive om samtidig som at man skiller seg litt ut fra alle de andre som bare har konkurranser med premier som gavekort, fotokamera, osv.
    Carina Josefine liker dette.

Del denne siden