1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Erfaringer med Mac?

En tråd i 'Pauserommet' startet av bareblogg, 24 Apr 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ser at jeg trenger en ny pc om ikke så alt for lenge...Tenkte jeg skulle ta steget ut og prøve Mac.

Noen som har erfaring med Mac? Pro / Cons?
  2. Avlogget

GoranSol n00b

Jeg er i samme båt som deg, men jeg har hatt muligheten til å leke meg med Mac litt...

Macen kjennes mer strømlinjeformet ut, og alt foregår veldig effektivt. Ulempene er at man er mer bundet, det er mindre frihet med Mac og OS'et deres enn med en PC.

Har du Ipod, Iphone, bruker du Itunes? Da er Mac et veldig godt valg synes jeg.
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Hvordan oppleves Mac mtp hastighet og stabilitet?
  4. Avlogget

Formuebygging Blogger

Enten så funker det eller så funker det ikke. Sjelden noen mellomting. En Mac i dag er ganske lik en vanlig PC når det er snakk om hardware. Forskjellen er at den er pakket inn i et mye bedre og penere skall. Har noen ekstremt smarte funksjoner i hh til trackpad, og at maskinen kjører Mac OS X. De macene jeg har hatt har jeg opplevd som dønn stabile. Når det er sagt har jeg også en stasjonær med Windows 7 den har heller aldri gitt meg noen som helst problemer. Men så har jeg jo bygget den sammen selv også. :)

Jeg vil varmt anbefale Mac, mye på grunn av operativsystemet.
  5. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ja det er nettopp derfor jeg vurderer Mac, på grunn av OS'et.

Har sett på en slik iMac -> Apple
  6. Avlogget

Formuebygging Blogger

7. Avlogget

bareblogg Grûnder

Den der var meget nyttig;)

Takk [MENTION=53]Formuebygging[/MENTION].
  8. Avlogget

GoranSol n00b

En stor Imac er lekkert, og hastighet er upåklagelig.

Har selv gode erfaringer med Win7 både på stasjonær og laptop, men som nevnt over er OS'et til Apple noe eget. Og stabilitet og trygghet er uten sammenligning :)
  9. Avlogget

teknolicious Blogger

Har man lisens på Win7 kan man vel kjøre dual-boot på en slik iMac? eller bæsjer jeg godt i postkassa nå?
  10. Avlogget

Bringly Sponsor

Jepp, jeg har ganske lang erfaring med Mac. (Siden 1995.)

Om du skal gå for Mac? Vel, det kommer an på hva behovet ditt er. Spilling? Da vil jeg ikke anbefale Mac. (Du har ikke mulighet til å oppgradere grafikkort eller CPU.

Finnes det noen spesiell programmer som du må bruke? Finnes disse som en utgave for Mac OS? Hvis ja, så ser jeg ikke noen hindringer. Hvis nei, gå for Windows.

Noe av det jeg liker best med Mac OS er Terminal, men nå har jeg også såpass med erfaring med å bruke *NIX at jeg er vant med å bruke kommandolinjen, og gjør dette ganske mye.

Personlig kan jeg også varmt anbefale Mac, eller som en av mine beste venner sa etter at han endelig tok steget over til Mac-verdenen etter en del års promotering fra min side: "Hvorfor fikk du meg ikke til å kjøpe en Mac før!? Dette er jo utrolig bra!!!"

PS: Det ser ut til at iMac vil bli oppdatert 3. mai.

Edit: Teknol.:

Man kan installere Windows, og andre OSer, ved flere alternativer. Enten ved virtualisering eller ved å installere Windows på en egen partisjon. Personlig foretrekker jeg å bruke virtualisering ettersom man da kan bruke Windows-programmer som "ordinære" programmer i Mac OS.
  11. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

MAC er en arbeidsmaskin.
    Man slår på, gjør det man skal gjøre og slår av, punktum.
    Null softwareproblemer, men av egen erfaring er hardwarekomponentene noe svak, så regne med å bytt noe en gang eller to i løpet av maskinens levetid.

Rent personlig foretrekker jeg å jobbe på en PC......mulig jeg er litt rar :D
  12. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ja det var det da.

Det som gjør at jeg nøler litt er softwareren til Mac, og selve Mac OS`et. Jeg kjenner PC og Windows meget godt etterhvert.

Har prøvd meg på Linux en del ganger, og hver gang ender det opp med at jeg avinstallerer Linux for så å gå tilbake til Windows
  13. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Bare å legge inn en windowsemulator på MAC'en det hvis det kun er OS'et som stopper deg fra valget.
  14. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ja hvis den funker godt på alle Windows programmene er det jo et poeng.
  15. Avlogget

Formuebygging Blogger

Emulator er vel feil ord, nå for tiden er det virtualisering man benytter seg av. Parallells Desktop er en programvare jeg har meget god erfaring med. Da kan du installere Windows og kjøre det samtidig som du kjører Mac OS X. Bra hvis det er et eller annet sært Windowsprogram du trenger. Det går til og med å spille litt da den har 3D akselerering.

Ett annet alternativ er å installere Windows på en separat partisjon på Macen å kjøre dual boot. Macen kommer med enkle verktøy (bootcamp) som hjelper deg i gang med akkurat dette. Da blir Macen som hvilken som helst PC med alle fordeler og ulemper det medbringer ...
  16. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Kall det gjerne skillpadde for min del.
    Vet bare at kona har en slik innstallert for å få til å kjøre program som ikke er kompitable med MAC.

Del denne siden