1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Tips Bruk Google Analytics eller tilsvarende

En tråd i 'Tips, Guide Og Spørsmål' startet av bareblogg, 5 Jul 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Bloggtips #9 - Bruk Google Analytics eller tilsvarende

Google Analytics er et statistikksystem i fra Google - et meget bra verktøy som jeg foretrekker å bruke. Etter hvert som bloggen din vokser blir det mer og mer viktig å bruke en eller annen form for trafikkanalyse.

Det er mange grunner til at du skal bruke et statetikksystem, og her viser jeg deg litt om hvordan jeg bruker Google Analytics.

1. Visits - Antall total besøkende
    2. Visitors - Antall unike besøkende
    3. Pageviews - Antall sidevisninger
    4. Avg. Time On Site - Hvor lenge folk på bloggen
    5. Bounce Rate - Hvor mange leser kun en side
    6. New vs. Returning - Hvor mange % nye besøk og hvor mange % har vært innom før
    7. Traffic Sources Overview - Hvor kommer trafikken i fra
    8. Keywords - Hvilke nøkkelord søkte folk på for å komme inn til bloggen din
    9. Outbound Clicks - Hva trykker folk på når de forlater bloggen din
    10. Referring Sites - Denne holder jeg øye med hele tiden. Denne forteller deg hvem som linker inn til bloggen din.

Et lite tips. Ikke bli for opphengt i statistikk.

2. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Jeg bruker Statcounter. Der kan man se hvor sidevisningene har kommer fra og hva de har søkt på. Det er også mulig å se antallet unike visninger. Jeg er ikke for opphengt i statistikk, men jeg ser hvor publikumet kommer fra og hvordan. Greit å vite hvor mange besøk bloggen har og hvor de kommer fra. Av en rar grunn er det bare kommuner som har byer eller er bykommune som gir regelmessige besøk. Ser ut som landkommuner ikke har så engasjerte internett-brukere.
  3. Avlogget

Bringly Sponsor

I dag bruker jeg mye Piwik som jeg kjører på et eget domene. Som den statistikk-ekstremisten som jeg er vil jeg også alltid anbefale andre til å lære seg litt om statistikk og hvordan man tolker denne. (Noe jeg antar at de færreste har noen kunnskap om.)

For de som blogger på eget webhotell med cPanel (kontrollpanelet på serveren) kan man også bruke Logaholic (som ble introdusert i cPanel versjon 11.32 - 11.34 ble tilgjengelig som standardutgave forrige mandag.) Logaholic finner man (hvis host har aktivert den) under "Logs" i cPanel, og den er et fantastisk verktøy hvis man vet hvordan man skal bruke det.
  4. Avlogget

Nettgründer Moderator

På mine webhotell, Hostgator og Host1 er ikke Logaholic aktivert ennå.
  5. Avlogget

Bringly Sponsor

Det er ikke alle hoster som aktivert den, men Logaholic ble altså tilgjengelig fra 11.32.
  6. Avlogget

cupcakesogtapas Blogger

Kan man bruke google stats på blogg.no, noen som har en bra forklaring på å sette det opp?

Mvh

CoT

Del denne siden