1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Tips 5 sjekkpunkter for å komme igang med din WordPress installasjon

En tråd i 'Tips, Guide Og Spørsmål' startet av bareblogg, 25 Des 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ok, så du har installert din første WordPress installasjon - Bra! Hva nå?

Her følger en kort sjekkliste over hva du bør sjekke før du går LIVE.

Aktiver Akismet Spam
    Akismet er en plugin som aktivt bekjemper spam. Tro meg, etter en stund vil du ha tonnevis med spamkommentarer hvis du ikke bruker en eller annen form for antispam.

Fordelen med Akismet er at denne plugins er forhåndinstallert i WordPress. Det eneste du trenger å gjøre er å aktivisere den. For å aktivisere Akismet må du ha en API nøkkel. Det er et fancy ord for en aktiviseringnøkkel. Følg linken i din WordPress Dashbord under /wp-admin.

WordPress Cache Plugins
    For hver enkel sidevisning må serveren foreta en del spørringer i databasen og samtidig utføre en mengde koder. Normalt sett er dette null problem, men hvis du kjører en shared host (ikke VPS eller en dedikert server) så kan lasten av de andre nettstedene du deler serveren med være så stor at din egen side laster tregt.

Eller, hvis du vet at du kommer til å få massiv trafikk i fra dag 1 kan det være lurt å vurdere WordPress Cache Plugins. Jeg anbefaler denne WordPress › WP Super Cache « WordPress Plugins. Vær obs å at for å kunne bruke WordPress Cache Plugins må du ha skrivetillatelse for enkelte mapper på serveren.

Permalenker
    Når du oppretter en post eller en side på bloggen din opprettes en lenke, også kalt permalenke. Standard WordPress permalenke er bloggnavnet ditt og en unik tallkombinasjon. f.eks.

PHP:
    http://www.dittnettsted.no/urks?=1
    For at lenkene skal bli penere og lettere for folk å huske, samt at Google skal kunne plukke opp postene dine bør du vurdere å endre lenkestrukturen.

Du har fem valg:

1. Standard - URL strukturen er en miks av ID nummer og symboler.

2. Dag og Navn - Passer godt til nyheter og tidssentrert blogg.

3. Måned og Navn - Passer godt til nyheter og tidssentrert blogg.

4. Numerisk - Passer best der tittelen er numerisk og ikke en posttittel.

5. Spesial / Egendefinert - Passer best til de som vet hva de gjør;)

Jeg bruker konsekvent nummer 5 med mindre det er gode grunner for ikke å gjøre det.

Jeg bruker følgende egendefinert kode:

PHP:
    /%category%/%postname%/
    Ved å bruke denne koden så vil lenkene dine bli basert på kategori og deretter navnet på posten.

WordPress bruker noe som kalles .htaccess for å lage permalinker. Hvis denne ikke er skrivbar vil du få en melding om det samt en instruksjon for hvordan du skal gå frem.

Oppdater Din Profil
    Når du står i /wp-admin, trykk på Users->My Profile. Fyll ut profilen din. Pass på at du tikker av for hvilken måte du ønsker at profilen din skal bli vist. F.eks. Admin eller ditt egentlige navn.

Installer Sitemap Plugin
    Dette har jeg skrevet en del om tidligere her på forumet, men er såpass viktig at jeg nevner det igjen;)

Et sitemap er en nettstedskart for Google. Det er altså en "veikart" som forteller hva Google kan forvente å finne på bloggen din, hva som er oppdatert siden sist osv.

Jeg anbefaler denne plugins til din WordPress installasjon -> Google (XML) Sitemaps Generator for WordPress
  2. Avlogget

sulfsby n00b

Et alternativ til å bruke et innstikk for caching av websider, er å bruke gratistjenesten CloudFlare.com. Her registrerer du nettstedet, og det blir cachet på en rekke servere omkring i verden. I tillegg inneholder det sikkerhetstjeneste mot spam og virus. Den er enkel å ta i bruk, bare å registre seg som bruker og registrere nettstedet.
  3. Avlogget

Formuebygging Blogger

Gode tips, tips mange kanskje tar som en selvfølge. Men ikke alle andre :)

Del denne siden